top of page

Bibliotherapie: nabeschouwing tweede pre-pilot

ree

Onze tweede pre-pilot ging over boeken die zouden kunnen helpen bij depressieve gevoelens. Deze pre-pilot liep af op 14 november en volgt op de eerste pre-pilot fase die zich richtte op eenzaamheid. Deze pre-pilot fasen stomen dit initiatief klaar voor de eerste echte veldtesten: de pilots.


Graag delen wij de meest in het oog springende bespiegelingen:

  • beoordelingsmethode waarbij elk boek door 6 deskundigen wordt gelezen en beoordeeld lijkt goed te werken. Deze 6 zijn opgesplitst in 2 zorgdeskundigen, 2 ervaringsdeskundigen en 2 literatuurdeskundigen.

  • beoordelingsraamwerk met 20 criteria wordt door iedereen goed begrepen. De opdeling tussen 8 psychologische-, 8 stilistische- en 2 andere dimensies wordt door alle beoordelaars als evenwichtig gezien. Het raamwerk wordt inmiddels als relatief intuïtief gezien.

  • beoordelingen kunnen eenvoudig worden gedaan in 15 - 30 minuten. De aangeleverde invulspreadsheet werkt ook voor iedereen.

  • lezen van romans - afhankelijk van het boek - duurt zo'n 5 tot 15 uur. Er kunnen dus maar een beperkt aantal boeken gelezen worden door iedere beoordelaar.

  • sommige beoordelaars lezen en beoordelen vele boeken per twee-maandelijkse periode. De meeste beoordelaars lezen 1 of 2 boeken en sommige - helaas - geen boeken. Wij kunnen mensen alleen aanmoedigen, want wij willen dat dit op intrinsiek gemotiveerde - en vrijwillige - basis wordt gedaan. Geduld is dus een schone zaak.

  • onze beoordelingscommissie is momenteel te klein voor het aantal boeken wat wij willen beoordelen. Enkele tientallen hadden zich initieel opgegeven voor deze 'commissie', waarvan meer dan de helft ook daadwerkelijk actief met de boeken aan de slag ging. Wij willen dus meer beoordelaars werven. Mocht je nog geïnteresseerden kennen: let us know!

  • vrije boekenkeuze leidde soms tot dat sommige boeken te veel werden gelezen en sommige te weinig (zeker als sommige lezers hier toch geen tijd voor bleken te hebben). Wij zullen dit dus meer in banen gaan leiden.

  • voorselectie van boeken kan ook verbeterd worden. Wij hadden gehoopt dat de helft van de voorgeselecteerde boeken als 'bibliotherapeutisch' effectief zou worden gezien, echter is dit percentage beduidend lager. Wij kunnen nu naar innovatieve manieren om deze voorselectie slimmer aan te pakken.


In de komende weken zullen we een uitgebreidere evaluatie doen met ons team.


Wij zijn ook aan het kijken hoe we ons nog beter kunnen voorbereiden voor de pilots.


Vanuit aangemelde pilot-opleidingen hebben we ook enkele wensen gekregen die we verder willen uitwerken om zodoende de pilots een zo groot mogelijke slagingskans te geven:

  • Achterflap: er is behoefte aan een 'bibliotherapeutische achterflap' voor elk positief beoordeeld boek, zodat een leerling/ lezer weet wat er te wachten staat. Deze (achter)flap(pen) zal kort, krachtig en niet stigmatiserend moeten zijn.

  • Samenvattingen: er is ook behoefte aan een 'bibliotherapeutische samenvatting' van enkele pagina's, zodat de decaan of docent - voordat het boek wordt aanbevolen - waar dit boek overgaat en of dit zodoende bij de lezer/ leering past.

  • Steekproef: er is verder nog behoefte aan een soort 'steekproef' test om te evalueren of het lezen ook iets heeft opgeleverd. Belangrijk hierbij is dat deze als niet-stigmatiserend wordt ervaren en snel en eenvoudig voor decanen en docenten af te nemen is.

  • Leesclubs: ook wordt er nagedacht over het inrichten van (samen)leesclubs om bepaalde boeken te bespreken met leerlingen en decanen. Liefst off-line, maar online is ook mogelijk


Ook deze zaken gaan we verder onderzoeken. Binnen enkele weken komen we met onze volgende update om dit initiatief in Nederland en Vlaanderen uit te rollen.


Feedback is erg welkom. Je kunt ons bereiken op info@made-life.nl

 
 
 
bottom of page