Verhaal 2025:
Verhalen voor de Toekomst
Doe mee en wie weet wordt jouw verhaal gepubliceerd!
​
Verhalen voor de Toekomst!
“Wat kan ik nog verwachten van de toekomst... míjn toekomst? Er is alleen maar ellende in het nieuws… het lijkt wel alsof er nooit iets positiefs meer gebeurt. Komt er ooit nog een einde komt aan de vele oorlogen, hongersnood en klimaatverandering?” Dit soort gedachten zijn niet vreemd, als je naar de wereld van nu kijkt. In Nederland slikken inmiddels meer dan één miljoen mensen antidepressiva. Vele honderdduizenden jongvolwassenen zitten niet goed in hun vel en zien hun toekomst somber in. Onze vraag daarom: hoe kunnen we voorkomen dat steeds meer mensen verder afglijden richting wanhoop?
​
Waarom deze challenge?
Met de ‘Verhalen voor de Toekomst’ willen wij mensen die het mentaal moeilijk hebben inspiratie, zingeving en hoop geven. We willen dat ze weer zien dat ze wat waard zijn en weer zin krijgen in de dag van morgen. Geef ze een spiegel waarin ze kunnen ontdekken dat de toekomst nog niet bepaald is. Daarover gaat deze challenge. En daar hebben jou - en jouw pen - hard bij nodig!
Challenge Uitleg
​
Schrijf jouw 'Verhaal voor de Toekomst' om anderen te inspireren en ze te laten voelen dat er, ook met tegenwind, altijd licht gloort in de verte. Een persoonlijk verhaal, een fictief en spannend scenario of een maatschappelijk georiënteerd stuk met een eigen mening? Het mag allemaal. Alle verhalen worden gejureerd, gepubliceerd op onze website en gepubliceerd als e-book. Van een selectie wordt daarnaast een echte verhalenbundel gemaakt en gepubliceerd, inclusief ISBN-nummer.
Dit kan je helpen bij het schrijven
Voor iedere schrijver hebben we inzichten en tips die kunnen helpen om een verhaal te schrijven dat mensen ook écht kan helpen. Als je ze leest, dan begrijp je waarom we ze geven. Deze punten komen uit eigen onderzoek onder tientallen jongeren, GGZ-ervaringsdeskundigen en (GGZ) professionals bovenop wetenschappelijk onderzoek over de mogelijke therapeutische impact van (gezamenlijk) lezen en schrijven:
​
-
‘Schrijf vanuit je hart’ - een sterke wens van ervaringsdeskundigen. Het hoeft niet glad en gelikt, een beetje rommelig is best fijn.
​
-
Té positieve verhalen leggen vaak de lat te hoog. Een happy end voelt niet echt, in het leven bestaat nu eenmaal tegenslag en dat hoef je niet weg te poetsen. Dat geeft valse hoop.
​
-
Acceptatie van de eigen kwetsbaarheden maakt het leven leefbaar. Ook hier bestaat de perfecte wereld niet. Maar échte mensen… die bestaan wel.
​
-
Maatschappelijke idealen zijn mooi, maar ook die moeten geloofwaardig zijn. Verhalen kunnen aanzetten tot het zien van nieuwe paden en lichtpuntjes en bijdragen aan het gevoel van ‘het kan wél’. Realiteit helpt daarbij.
​
-
Filosoferen mag, maar beschouwende teksten inspireren minder dan verhalen. Een goed en ‘effectief’ verhaal wakkert namelijk de fantasie en de verbeelding aan. Help je lezer daarbij en geef zelf liever geen oplossingen.
​
-
Zoals gezegd: een té mooi verhaal schiet z’n doel voorbij. Hier zijn wat woorden die werden genoemd en die waardevol kunnen zijn voor een goed 'Verhaal voor de Toekomst': verlangen, weerbaarheid, onzekerheid, angst, moed, vertrouwen, verbondenheid… Ook kun je existentiële dilemma's, zoals orde/ chaos, vrijheid/ beperktheid, verantwoordelijkheid/ schuld, een rol laten spelen in je verhaal.
​
-
Wat betreft ‘verbondenheid’: veel mensen met mentale kwetsbaarheden ervaren een gevoel van eenzaamheid of existentiële leegte. Verhalen met/over één persoon spreken daarom minder tot de verbeelding dan verhalen met meerdere personages die met elkaar verbonden zijn.
​
-
(vanzelfsprekend kun je ook deze 'tips' aan jouw laars lappen en gewoon een geweldig inspirerende, zingevende en hoopvolle tekst schrijven. It's up to you!)
​
Je ziet dat je alle kanten op kunt. Tot slot: wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat schrijven vanuit het hart een sterk helende werking heeft. Dus pak die kans en geniet er zelf ook van!
Challenge Aanpak
Wie kan er meedoen? Iedereen natuurlijk. Om deze Challenge direct vleugels te geven, gaan we eerst samenwerken met een aantal opleidingen in Nederland. Bij deze opleidingen speelt schrijven een hoofdrol. De studenten van deze opleidingen worden uitgedaagd om inspirerende, zingevende en hoopvolle verhalen voor de 21e eeuw te schrijven. Dit kunnen inspirerende filosofieën zijn, zingevende vergezichten of hoopvolle persoonlijke verhalen.
Wij verwachten dat korte verhalen van zo'n 2000 tot 4000 woorden hiervoor een uitstekend formaat zullen zijn. Maar andere vormen, zoals scenario's, sonnetten, gedichten en graphic novels zijn ook meer dan welkom. Belangrijk is wel dat deze verhalen de potentie hebben om duizenden jongvolwassenen te inspireren, van zingeving te voorzien en hoop uit te ademen. Geen kleine uitdaging dus.
De verhalen worden gejureerd. Er zijn twee jury’s; een vakjury die bestaat uit een aantal bekende schrijvers, dichters en professionals uit het GGZ werkveld. De andere jury bestaat uit een aantal jongvolwassenen en ervaringsdeskundigen. Een aantal van deze ervaringsdeskundigen zijn aangesloten bij MIND. MIND is de grootste overkoepelende patiëntenorganisatie van Nederland.
Na deze juryselectie en de presentatie van een selectie van deze verhalen, zullen geselecteerde schrijvers de mogelijkheid krijgen om met een redacteur aan de slag te gaan. In een aantal redactieronden kan het verhaal dan nog verder worden verfijnd. Hierna zal de definitieve correctie en zetproef plaatsvinden en zal de verhalenbundel naar de drukker gaan. We zullen ook veel aandacht besteden aan de typografie en vormgeving
​
Deze bundel van hoopvolle verhalen zal daarna worden gepubliceerd. Alle toepasselijke verhalen zullen worden gepubliceerd als ebook, terwijl een jury selectie van deze verhalen zal worden uitgegeven als gebonden softcoverboek. Dit fysieke boek zal beperkt zijn tot 256 pagina's, waardoor dit handzaam blijft. Makkelijk om mee te nemen. Elk verhaal krijg ook een eigen webpagina op ons MADE-Life platform. Wij zullen ook de mogelijkheid bieden om jouw verhaal ook in te spreken als luisterboek.
Om een zo’n groot mogelijk publiek te bereiken zullen we de bundel verspreiden via verschillende kanalen, zoals universiteiten, HBO/MBO en middelbare scholen. Ook zullen wij de grotere (patiënten)verenigingen, GGZ-instellingen en gemeenten activeren. Verder zullen wij de verhalen ook verspreiden via onze website, sociale media en zo veel mogelijk andere kanalen. ​We zullen dezen boeken oo beschikbaar maken via (online) boekhandels. Elke schrijver zal in ieder geval een viertal exemplaren van de bundel krijgen. Eén voor zichzelf en een aantal voor vrienden en familie.
Challenge Tijdslijn
Wanneer gaat het gebeuren? Deze Challenge gaat van start in het eerste semester van schooljaar 2024/2025. Opleidingen kunnen ook eerder beginnen, als dat beter uitkomt in het schema. De opdracht moet in ieder geval zijn afgerond op vrijdag 31 januari 2025. De jurering zal dan plaatsvinden in februari 2025. De presentatie van de verhalen vindt plaats op maandagmiddag 3 maart 2025 in de Openbare Bibliotheek van Utrecht.
In maart en april zullen enkele redactieronden, een corrigeerronde en de zetproef plaatsvinden, waarna de bundel gedrukt kan worden ruim voor de zomervakantie. Daarna zullen de verhalen in gebundelde vorm worden verspreid, zodat deze tijdens de zomervakantie - en ver daarna - gelezen kunnen worden. Uiteraard proberen we ook zoveel mogelijk publiciteit generen op de relevante sociale media, in on- en offline dagbladen en (relevante) magazines.
Challenge Impact
Welk verschil gaat deze verhalenbundel maken? MADE-Life gaat in kaart brengen welke maatschappelijke impact deze 'verhalen van de toekomst’ daadwerkelijk hebben. De impact van deze bundel zal niet eenvoudig te meten zijn, omdat heel veel aspecten iemands geestelijke gezondheid beïnvloeden. Maar niet alles van waarde is te meten, net als niet alles wat meetbaar is van waarde is. In dit geval zullen we bijhouden hoeveel van deze verhalenbundels worden gedownload en besteld.
Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken zullen we de ebooks kosteloos verspreiden, en zullen we de fysieke boeken tegen kostprijs distribueren, waarbij we wel rekening moeten houden met de wet op de vaste boekenprijs. Ook zullen we bijhouden hoeveel dit gedeeld zal worden over de verschillende sociale media platforms.
Daarnaast willen we deze ‘challenge werkvorm’ - na deze eerste ronde - als lespakket ook kosteloos aanbieden aan middelbare scholen, GGZ instellingen, buurthuizen en andere organisaties in het sociale domein. Na deze initiële challenge zullen wij ook een werkboek maken dat begeleiders kunnen gebruiken binnen deze organisaties. We kunnen ons goed voorstellen dat tijdens maatschappijleer of andere vakken ‘verhalen voor de toekomst’ als opdracht of als profielwerkstuk worden gegeven aan de leerlingen. Hierbij gaat het dan niet alleen om het schrijven, maar ook om het voordragen en gezamenlijk bespreken van de verhalen.
Verder kunnen deze verhalen ook als springplank fungeren naar nog meer uitingsvormen. Als de inhoud van deze verhalen aanslaat, kunnen wij ons voorstellen dat deze initiële challenge pas het begin is. Je zou je kunnen voorstellen dat dit leidt tot verschillende spin-offs, zoals stripverhalen, spoken word voorstellingen en misschien zelfs een tv-series (denk aan ‘bright mirror’ in plaats van Netflix’s dystopische ‘Black Mirror')
Blijf op de hoogte!
Challenge Condities
Onder welke voorwaarden worden deze verhalen gepubliceerd? Deze verhalen worden gepubliceerd onder 'Creative Commons BY-NC-ND 4.0’ licentie met bronvermelding (syntax: "<schoolnaam>, <naam schrijver> in samenwerking met stichting MADE-Life 2024". Deze verhalen mogen vrijelijk verspreid worden voor niet commerciële doeleinden, maar altijd met bronvermelding. De licentievoorwaarden van Creative Commons kunnen worden bekeken hier.
Challenge Leeslijst
Waar kan ik nog meer inspiratie op doen? Er zijn miljoenen boeken en korte verhalen geschreven, maar - helaas - lijkt niets echt op onze opzet. Was dit het geval geweest, dan was deze challenge overbodig geweest. Graag verwijzen wij naar enkele teksten ter inspiratie. Let wel: deze opsomming bevat geen waardeoordeel, advies of selectie criteria. Het zijn slechts enkele gedachtenkronkels.
​
-
Dystopische romans (tegenovergestelde van onze verhalen): 1984 (1949), Brave New World (1932), Fahrenheit 451 (1953)
-
Dystopische series (tegenovergestelde van onze intentie): Black Mirror, The Handmaid's Tale, The Man in the High Castle
-
Utopische romans (met dystopische randjes):
-
The Book of the City of Ladies (1404),
-
Utopia (1516),
-
A Modern Utopia (1905),
-
Island (1962),
-
Pacific Edge (1990),
-
Terra Ignota (2016 - 2021)
-
​
-
Herstelverhalen: van de Amerikaanse 'Chicken Soup for the Soul' collectie tot vele Nederlandstalige herstelverhalen
-
Bloemlezingen (over andere onderwerpen): 'Een winter vol verhalen' (2020), 'Even zijn wij samen meer' (2023)
-
Bibliotherapie volgens de 'Culturele Apotheek': Boeken op Recept
-
Bibliotherapie volgens Ella Berthoud & Susan Elderkin (vertaling & aanvulling Maarten Dessing): 'De Boekenapotheek'
-
Bibliotherapie volgens het Letterenfonds: 'Reading for Empathy' (29 kinderverhalen), 'Little Pharmacy of Children's Books'
-
Spoken Word & Rap voordrachten: Youtube, zoals van Daisz
-
PhD thesis over hoop: 'Understanding Hope' van Emma Pleeging
-
Alternatieve economische modellen en wereldbeelden: verschillende essays in Kees Klomp's 'Thrive' (2021).
-
(Kijk ook eens naar Kees Klomp's 'De Regenmaker' als ecologische fabel)
​
Verhaalfragmenten. MADE-Life heeft de Culturele Apotheek gevraagd om 8 verhaalfragmenten te selecteren die onze schrijvers zouden kunnen inspireren. Enkele van deze verhalen zijn online beschikbaar, maar voor de anderen kun je naar de bibliotheek gaan:
-
'Lente' van Ali Smith (2019) (vertaling van Karina van Santen & Martine Vosmaer). De wonderen in de wereld zien: hoe doe je dat?
-
vanaf pagina 155 met de zin [‘Lang lang geleden op de ochtend van wat eigenlijk nog steeds vandaag was, was Brit op weg geweest naar haar werk’]
-
tot pagina 162 met de zin [‘Als je niet weet hoeveel geluk je hebt dat je het zelfs over de kans van een keuze kan hebben, zei het meisje, dan kan ik alleen maar zeggen dat je echt geluk hebt']
-
-
‘Wétiko’ uit de bundel 'Treinen en kamers' van Annelies Verbeke (2019). Opkomen voor je overtuigingen en je gevoel van rechtvaardigheid – ondanks ‘betweter-volwassenen’
-
vanaf pagina 225 met de zin [‘Je hebt een droom gehad’]
-
tot pagina 241 met de zin [‘Je zult standhouden als je held, een leven lang. Liefdevol likt Mozes je hand.’]
-
-
'Kleine catechismus van geluk' van Baukje Zijlstra (2022). Revolutie of voor jezelf kiezen? Geluk vangen voor anderen, kan dat? Een sprookje. Kort verhaal uit het Friese UNESCO verhalen project 'Uitgesteld Geluk'. Gehele korte verhaal. Hier te lezen.
-
'Een ochtend voor het leven' van Françoise Sagan (vertaling Eva Wissenburg (2012)). Wat zou je doen als…….. Het einde der tijden als spel. Kort verhaal. Hier te lezen.
-
'Parkeren in het paradijs' van Sietse de Vries (2022). Wie bepaalt wat paradijselijk is? Mogen jongeren daar zelf wellicht ook iets van vinden? Kort verhaal uit het Friese UNESCO verhalen project 'Uitgesteld Geluk'. Hier te lezen. ​
-
vanaf de eerste zin [‘Toen wij de laatste bocht van de rivier uitvoeren en tussen de overhangende takken van een treurwilg door zicht kregen op de oude villa, was het Patrick die riep: ‘Dit lijkt het paradijs wel’]
-
tot de een-na-laatste alinea [‘Ze pakte haar flesje bier van het tafeltje voor haar om te toasten. ‘Op het paradijs’’]
-
-
'Uitgepolderd' van Aafke van Pelt (2024). Soms helpt het om je angst voor wat de toekomst brengt te relativeren of erom te lachen door helemaal uit te zoomen. In dit geval: bekijk het eens vanuit het perspectief van de zeedieren. Kort verhaal. Hier te lezen.
-
vanaf het begin [‘De octopus leidt al jaren de vergaderingen en vandaag is het niet anders’]
-
tot het einde [‘Misschien, denkt het kleine clownsvisje voordat hij het schild afklimt, stijgt de zeespiegel ooit zó ver dat de oceaan de zon opslokt. Het lijkt hem prachtig.’]
-
-
'Alles wat er was' van Hannah Bervoets (2013). Als er een ramp komt, dan redden mensen zich toch opnieuw weer met elkaar – zie de veerkracht van een groep.
-
vanaf de zin ‘Ik weet niet helemaal zeker wie de nieuwe situatie als eerste de nieuwe situatie noemde’
-
tot de zin ‘En blijven wij binnen’
-
-
'Het meisje en het geluk' van Jürg Schubiger (vertaling Bart Moeyaert (1997)). Gelijknamig kort verhaal uit deze verhalenbundel. Er is niet één goede weg om naar een mooiere wereld te komen. Omwegen horen erbij.
-
vanaf de zin [‘Een meisje ging erop uit om het geluk te zoeken’]
-
tot de zin [‘Misschien helpt dat’].
-
​
​
​
​
​​​
Challenge Wetenschap
Wat zegt de wetenschap hierover? De meeste mensen 'voelen' wel dat sommige teksten een opbeurend effect kunnen hebben. Heel veel wetenschappelijk onderzoek over de mogelijke therapeutische impact van (gezamenlijk) lezen of schrijven van verhalen is er niet, maar er zijn wel enkele tientallen - vooral kwalitatieve - studies gedaan die op positieve therapeutische impact duiden. Hieronder benoemen we enkele van de meeste recente onderzoeken.
​
Wetenschappelijk onderzoek over de therapeutische impact van lezen
​​
Verschillende wetenschappelijke studies zijn gedaan over de mogelijke therapeutische impact van (gezamenlijk) lezen op de geestelijke gezondheid. Hieronder benoemen we een aantal van deze studies:
-
'The role of reading groups in of managing mental distress in the community', Judith Shipment, et al (2016). Full research​
-
​'A literature-based intervention in woman-prisoners: preliminary findings, Josie Billington, et al (2016). Full research​
-
'Shared Reading: assessing the intrinsic value of a literature-based health intervention', Eleanor Longdon, et al (2015). Full research
-
Trimbos 'Bibliotherapie Handleiding', P. Cuijpers, et al (2004), Full Research
​​
Wetenschappelijk onderzoek over de therapeutische impact van schrijven
​
Andere wetenschappelijke studies zijn gedaan over de mogelijke therapeutische impact van schrijven op de geestelijke gezondheid. Ook benoemen we hiervoor een aantal van deze studies:
-
'Writing to keep on Living: A systematic review and meta-analysis on Creative Writing Therapy...', Alejandro Porras, et al (2024), Full research
-
'Writing Therapy for post-traumatic stress: a meta-analysis', Arnold van Emmerik, et al (2012). Full research
-
'Therapeutic writing as an intervention for symptoms', Olwyn Johnston, et al (2010). Full research